سلسله مباحث / قسمت سوم

آموزش حجاب در مدارس و تشویق از راهکارهای عملیاتی نمودن عفاف و حجاب در سبک زندگی اسلامی می باشد.

به گزارش ندای گناباد، حجاب اسلامی نه تنها یک لباس،  بلکه یک فرهنگ ارزشی، غنی، امنیت بخش و تأمین کننده منافع زنان در دنیا وآخرت است که خدای تعالی به آن فرمان داده است؛ و بهترین ویژگی زن به شمار می رود. امروزه وضعیت پوشش و حجاب زنان و دختران جوان و آثار زیانبار آن به قدری شوم و وخیم است که جامعه شناسان را وادار به چاره جویی کرده است. برهنگی فرهنگی که محصول فرهنگ برهنگی است، جوامع مسلمان، همچنین جامعه ما را تهدید می کند. از این رو ترویج و گسترش فرهنگ غنی حجاب، یکی از ضروریت های جامعه و نظام اسلامی است.

۱- آموزش حجاب در مدرسه ها

در کتاب‌های درسی دختران دوره‎های ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان، به طور سلسله ‎وار مباحث مختلف حجاب و پوشش به ترتیب دوره‎های تحصیلی و با رعایت سطح‎بندی مباحث از ساده به پیچیده به شکل صحیح و زیبا طرح شود، تا دختران جامعه از همان خردسالی به عنوان مادران آینده، با مسائل مختلف حجاب، اعم از فلسفه و فواید حجاب، آثار فردی و اجتماعی آن، پیامدهای بدحجابی و بی‎حجابی و غیره آشنا شوند و نسبت به حجاب، اعتقاد راسخ پیدا نمایند، اگر دختران جامعه از همان سنین کودکی اعتقاد راسخ و عمیقی نسبت به حقانیت حجاب و مسائل آن، به عنوان یک حجاب درونی، پیدا نمایند یقیناً در مرحله‌ی حجاب بیرونی نیز بر اساس همان اعتقاد درونی عمل خواهند کرد. از آن جا که یکی از سوره‎های قرآنی که بسیاری از مسائل حجاب و پوشش در آن مطرح شده، سوره‌ی نور است؛ مناسب است که در مدارس دخترانه، زمینه‌ی آشنایی عمیق و تفصیلی دختران با معارف قرآنی این سوره درباره‌ی حجاب و پوشش، به طور صحیح و دقیق و کارشناسی شده فراهم گردد.

شفیعی سروستانی: «مدرسه ها، مراکز تعلیم و تربیت و تزکیه اند. آموزش عملی احکام دینی، بخشی از وظایف معلم و دانش آموز را تشکیل می دهد. توصیه بدون تعلیم و تربیت، پوشش دینی را به دستور خشک و تحمیلی مبدل می سازد، ولی توصیه همراه با معرفت، پذیرش آن را آسان می کند. معرفت به حجاب، ضامن اجرا و دوام آن است. آن گاه که پوشش دینی در محیط های اجتماعی و پس از پایان تحصیلات، به شکل فرهنگ پذیرفته شده درآید، رسمیت عملی پیدا می کند»

۲- تشویق

تشویق و قدردانی از رفتار متربی، یکی از ضروری ترین نیازهای روانی افراد محسوب می شود. لذا اگر تشویق بجا و به موقع انجام شود؛ درایجاد انگیزه و دلگرمی افراد به ادامه رفتار شایسته اش مفید خواهد بود.

محمدقاسمی: «اگر خدمات ارزشمند افراد با کم ترین درجه قدردانی یعنی ستایش لفظی همراه نباشد، نه تنها دور از مروت و جوانمردی است بلکه موجب کاهش انگیزه و دلسردی آنها می گردد…گاه یک جمله تشویق آمیز چنان شور و نشاطی در روحیه افراد ایجاد می کند که گرد ملامت و خستگی را زا صفحه روح انها پاک می کند و به آنها نیرو و توانایی دو چندان می بخشد و تمامی مشکلات راه را بر آنها هموار می سازد»

شفیعی سروستانی:«این اصل در تربیت آدمی، کاربرد فراوان دارد. ماهیت تشویق متفاوت است و می تواند بار عاطفی، مالی ، تشریفاتی، شغلی، سیاسی وعلمی آن داشته باشد که در ترویج فرهنگ حجاب باید از آن بهره گرفت. اگر فردی نیازمند نوعی تشویق نباشد، باید از نوع دیگر بهره بگیریم. احترام لازم و محسوس مردم به بانوان با حیا و باحجاب جامعه سبب ترویج فرهنگ حجاب خواهدشد. همان گونه که برخورد منفی با زنان بی حجاب نیز می تواند عاملی بازدارنده به حساب آید با این شرط که حد و اندازه آن را باید رعایت کرد تا به لج بازی نیانجامد»

نویسنده: علی محمد پوررضا، کارشناس ارشد زبان و ادبیات عربی

قسمت دوم: آیا عفاف و حجاب را می توان در زندگی اسلامی عملیاتی نمود؟

انتهای پیام/

تاریخ انتشار مطلب:۱۳۹۴/۰۴/۰۹ - ۱۰:۴۳

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.


ارسال خبر
Ersale-
Khabar

photo_2016-11-14_08-26-59
b00000106
ad100